DRUK, DRUK, DRUK…

pedagogiek30-10-2025 | 119 x bekeken

Geschreven door:
Barbara

Tips uit de praktijk van Het bonte Huis


1 Druk, druk, druk

Uitbundig spel — altijd heerlijk om te zien op de groep.

Lekker rennen rond de tafel, lachen en even gillen. Kinderen hebben die ontlading nodig. Maar zoals bij alles, zit ook hier een grens.

De kunst is dat de pedagogisch medewerker vertrouwt op haar antennes om die drukke energie tijdig om te buigen. Maar hoe doe je dat?

Zodra de vraag in je opkomt: ‘Vind ik dit eigenlijk nog leuk?’ — dan is het tijd om in te grijpen ; )

Want:

  • De kans op ongelukjes door wild spel wordt groot.
  • Drukke kinderen hebben vaak juist hulp nodig om weer tot rust te komen.
  • Stillere kinderen voelen zich niet meer prettig of zelfs onveilig.
  • De geluidspegel is niet meer aangenaam.
  • En vergeet jezelf niet: ook voor jou kan de situatie overprikkelend worden.

In zo’n moment helpt het zelden om alleen te zeggen: ‘Speel eens wat rustiger.’
Het werkt beter om het spel bewust een nieuwe richting te geven.

Circuit

Als er tijd is en de groepsdynamiek erom vraagt, kun je ook een circuit bouwen: een gerichte activiteit met klim-, glij- en balanselementen. Zo krijgen de kinderen de kans om hun energie op een positieve manier kwijt te raken, binnen een duidelijke structuur.


Rust

Om de rust te hervinden zet iets op tafel dat uitnodigt tot concentratie: verf, klei of kleurpotloden. Of stel voor om een boek voor te lezen.


Geef de kinderen even de ruimte om weer tot zichzelf te komen. Ga zelf ook rustig zitten, pak uit wat je aanbiedt, en straal kalmte uit — die werkt aanstekelijk.
Wanneer de eerste kinderen aansluiten en er nog één druktemaker rondloopt, haal dat kind liefdevol bij je. Bied duidelijke grenzen:
‘Kom even bij mij kijken, het rennen is nu klaar.’

Zo help je de groep de balans weer terug te vinden — van druk naar rustig, van chaos naar spel in verbinding.


Jouw rust als spiegel
Kinderen voelen haarfijn aan hoe jij je als volwassene voelt. Ben jij gehaast of gespannen, dan nemen ze dat over. Ben jij rustig en aanwezig, dan ademen ze mee in jouw tempo.
In drukke momenten is jouw kalmte dus het krachtigste pedagogische instrument dat je hebt. Door zelf even stil te staan, nodig je de groep uit hetzelfde te doen.


Want rust begint niet bij de kinderen — het begint bij jou.

Reageren