Hoe kom je een echtscheiding door?

14-02-2019 | 14 x bekeken | 0 reacties
sjoenoe_image001_439.jpg

Onderschrift

Positieve aanwijzingen voor een nieuw leven

 

De beslissing om te gaan scheiden komt in veel gevallen niet uit de lucht vallen: ze wordt voorafgegaan door een periode van veel strijd en stress. Ook gevoelens van vervreemding en twijfel kunnen zich openbaren. Zelfs als scheiding (voor de omgeving alsook voor de partners zelf) een voor de hand liggende keuze lijkt teneinde deze strijd te beëindigen, vergt het bijzonder veel moed om hiertoe daadwerkelijk te besluiten. 

 

Komt dit voort uit onze natuurlijke neiging tot zelfbehoud (waarbij we liever een voor onszelf nadelige maar veilige situatie handhaven, dan de onbekende gevolgen van verandering ondergaan)? Of zijn er simpelweg te veel praktische bezwaren die kleven aan de echtscheiding, die we onszelf eerlijkweg willen besparen? Misschien zijn we onder invloed van de geldende altruïstische moraal wel iets te ver van ons egoïstische zelfredzame instinct verwijderd geraakt om deze vraag te kunnen beantwoorden. Voor de vervolgstappen, een advocaat zoeken en de onderhandeling starten, is dat ook niet relevant.

 

De echtscheidingsprocedure 

Als de beslissing om te scheiden dan toch is genomen, begint de echtscheidingsprocedure, die opnieuw als zenuwslopend kan worden ervaren. Niet alleen kan de procedure lang duren (ten minste twee maanden en in het ergste geval oplopend tot jaren), maar bovendien weet men van tevoren niet weet hoe lang het zal gaan duren, omdat dit grotendeels afhankelijk is van omstandigheden die zich pas tijdens de procedure voordoen.

Het is daarom zaak om in deze onzekerheid je niet gek te laten maken en je authenticiteit en eigenwaarde te behouden. Iedere persoon moet daar uiteindelijk zelf een weg in vinden, maar misschien dat een van onderstaande aanwijzingen je kunnen helpen om je nieuwe leven richting te geven, tijdens en na de scheiding. 

 

Intuïtieve en emotionele aanwijzingen

Verlos jezelf van wraakgevoelens en voorkom wraakzuchtig gedrag

Hoewel wraak tijdelijk kan opluchten, weegt dit nauwelijks op tegen de negatieve gevolgen ervan. Om te beginnen kunnen wraakgevoelens op lange termijn leiden tot gezondheidsklachten, waaronder, stress, vermoeidheid en nervositeit. Dit alles heeft natuurlijk gevolgen voor de kwaliteit van je slaap, je stofwisseling, concentratieniveau en emotionele stabiliteit.

Dit komt allemaal omdat wraakgedrag zelden in staat blijkt om (langdurig) opluchting te geven. Wraakgedrag ontstaat vaak impulsief en komt vooral voort uit gevoelens van machteloosheid, angst, leed en boosheid. Waar we wel voldoening uit kunnen halen, zijn excuses. Indien excuses van je ex-partner, of de persoon die jouw wraaklust veroorzaakt, echter uitblijven en de benodigde voldoening ook niet anderszins wordt gecompenseerd, zou je kunnen overwegen een psycholoog of coach te raadplegen. Zulke deskundigen kunnen je veel inzicht geven in je persoonlijkheid en je bewust maken van de mechanismen op grond waarvan jij in je leven beslissingen neemt. Dat is praktisch en soms bevrijdend.

 

Probeer je ex-partner in de eerste plaats als vader van je kind(eren) te zien

Daar waar (negatieve) emoties over je ex-partner je gesteldheid domineren, is dit zeker een uitdagende opdracht. Echter, als het toch lukt om die emoties te laten plaatsmaken voor de gevoelens waar of vergiffenis, maar als belangenverschuiving: jij kiest ervoor iets belangrijkers voorrang te geven aan iets minder belangrijks.

 

Vind een nieuwe sekspartner en (her)ontdek je eigen lichaam 

In een relatie die (al langere tijd) wordt gedomineerd door spanningen speelt seks niet dezelfde rol als in een harmonieuze en  stabiele relatie. Het is goed om je dit te realiseren en je bewust te worden van de veranderingen die je ervaart op dit gebied.

Hoewel seksuele behoeften van mensen een grote mate van variatie kennen, voedt seks in vrijwel alle gevallen onze eigenwaarde en komt het verlangen ernaar ook rechtsreeks voort uit die eigenwaarde. Seksualiteit is een belangrijk onderdeel van je identiteit: jouw eigen identiteit (los van een gedeelde identiteit die je daarnaast in een relatie kunt hebben). Het herbeleven van intimiteit en seksuele hoogtepunten is wat je lichaam en geest goed gaat doen. Hoewel het verlangen ernaar niet altijd aan de oppervlakte aanwezig hoeft te zijn, is het lichaam er van binnen wel degelijk bij gebaat geprikkeld te worden. Door dit op te zoeken, kun je bereiken dat je focus effectief verschuift van de echtscheidingsproblematiek naar een meeromvattend doel.

 

Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen en jezelf te verwennen 

Houd daarbij vast aan rituelen waar je normaliter het meest van ontspant en waar je niet veel voor nodig hebt, zodat de drempel laag is. Plan daarvoor tijd in je agenda in als ware het een werkafspraak, als dat nodig blijkt omdat je de ‘afspraak’ anders niet nakomt.

 

Praktische en rationele aanwijzingen 

Vermijd impulsieve, directe communicatie met je ex-partner 

Daar waar (negatieve) emoties de overhand dreigen te nemen, kunnen woordwisselingen en impulsieve onverstandige woordkeuzen onvermijdelijk worden. Het kan uitkomst bieden om met jezelf af te spreken niet meer mondeling te communiceren aangaande de echtscheiding maar uitsluitend of bij voorkeur schriftelijk. Dit geeft je de ruimte om je voor te bereiden, jezelf te corrigeren en te hervatten, en zo alleen datgene over te brengen waar je achter staat.

 

Vertrouw op je advocaat en denk niet dat je het in je eentje hoeft te doen 

De scheidingsadvocaat heeft kennis en ervaring en weet op professionele wijze jouw belangen te behartigen. Denk niet dat de emoties die je niet kunt inhouden daaraan in de weg staan, want ook daarmee is de advocaat volkomen vertrouwd. Het is wel zaak dat je voldoende informatie met de advocaat deelt zodat hij/zij er alles aan kan doen om de procedure succesvol te volbrengen en jij zo min mogelijk onverwachte obstakels tegenkomt. 

 

Focus op wat echt belangrijk is

Maak een lijst van jouw belangen, behoeften en waarden en bepaal vervolgens wat ervoor nodig is om deze te behouden. Bepaal voor jezelf dat al hetgeen daar niet bij hoort, dus ook niet je diepste wensen en belangen raakt. Je kunt deze informatie voor jezelf bewaren, of je kunt overwegen om hierover bovendien niet meer te onderhandelen met je ex-partner. In dat laatste geval heb je de nog te voeren discussie een stukje verder afgebakend. Bespreek dit bij voorkeur ook met je advocaat.

 

Word je bewust van waar je tegenaan loopt

Maak omgekeerd ook een lijst van zaken waar je tegenaan loopt in de discussie of strijd met je ex-partner. Welke problemen kun je precies benoemen en van elkaar onderscheiden? Noteer deze in je dagboek en bewaar voorlopig. Indien je eraan toe bent, kun je deze punten bespreekbaar maken met je advocaat of coach of rechtstreeks met je ex-partner (waarbij je de communicatiewijze kiest die jij prefereert, zie onder 1). 

 

Maak een tijdpad met je advocaat samen

Voorkom dat de echtscheiding gaat aanvoelen als een uitzichtloos jarenplan en je motivatie verliest om het tot een succesvolle afronding te brengen. Focus op de concrete zaken die jij wilt bereiken, houd rekening met de termijnen waar je zelf geen invloed op hebt en en bedenk samen hoe lang alles redelijkerwijs minimaal nodig heeft.

 

Zie je echtscheiding als een praktisch project 

Vergelijk je echtscheiding met het wisselen van baan: een uitdaging die je bewust bent aangegaan in het belang van je eigen succes en toekomst. Probeer vanuit die motivatie en positieve energie te handelen. Focus op het nieuwe leven dat je tegemoet gaat en waar je zo snel mogelijk van wilt genieten! Net als bij een zakelijke overeenkomst, wil je dit fatsoenlijk en vreedzaam afsluiten omdat je nooit weet waarvoor je elkaar in de toekomst nog nodig zult hebben. 

 

 

Reageren
Realisatie: Ginolica | Oplossingen voor het web