Mama Is Moe – Zo Laad Je Weer Op

babyinteressante websitesopvoeding04-02-2014 | 152 x bekeken | 0 reacties
DSC06433.JPG

Onderschrift

Moeder zijn is natuurlijk geweldig. En uiteraard ben je dol op je kinderen en zou je nooit meer zonder willen. Maar moeder zijn kan ook de zwaarste baan ter wereld zijn. Als moeder van twee jonge kinderen weet ik als geen ander wat een uitputtingsslag het kan zijn, ik begrijp nu ook echt wat ze bedoelen met ‘de tropenjaren’.

 

 

De hele dag ben je bezig met de behoeften van je kinderen. Hebben ze goed gegeten, zijn ze gezond , gelukkig en uitgerust, hebben ze schone kleren aan, hebben ze drinken en een gymtas mee naar school? Je wordt geleefd door de klok, moet boodschappen doen, wassen, strijken en stofzuigen. Je bent luisterend oor, bediende, kok, zuster, politieagent, taxichauffeur en regelneef. Daarnaast ben je vrouw-van, vriendin-van en misschien ook nog werknemer.

 

Al die drukke bezigheden kunnen ervoor zorgen dat je je eigen behoeften uit het oog verliest. De lat ligt hoog voor moeders van nu: ze moeten alles kunnen, alles doen, alles zijn. Klagen en hulp vragen zijn taboe: als men vraagt hoe het gaat zeggen we “goed!”. Soms zeggen we “druk”, maar vrijwel altijd gevolgd door “Léuk druk! Genieten hoor! Nee, met mij gaat alles goed!”.

 

Terwijl het zo belangrijk is om aan jezelf te denken! Als je je batterij van tijd tot tijd even op kunt laden, zorgt dat ervoor dat je er weer tegenaan kunt. Wanneer je dat niet doet, brand je op, met allerlei lichamelijke en psychische klachten van dien. Naast alles wat ik hierboven genoemd heb, ben je uiteindelijk ook nog IK. En die IK mag niet vergeten worden! Hieronder praktische tips om handig met tijd om te gaan en je batterijtje op te laden.

 

Heb je het gevoel dat je hoofd overloopt en er standaard te weinig uren in een dag zitten? Zorg dat time-management je ding wordt: maak een lijstje van de dingen die je nog moet doen. Zo zorg je ervoor dat de drukte uit je hoofd is en het overzicht op papier. Deel je week slim in om tijd te besparen: doe bijvoorbeeld één keer boodschappen voor de hele week, zodat je niet elke dag tijd kwijt bent aan een trip naar de supermarkt.

 

Heb je kinderen die laat in de middag sporten of zwemles hebben en zorgt dat voor veel stress tijdens de avondspits? Maak het eten van tevoren klaar. Er zijn heel veel simpele en voedzame gerechten zoals pastasauzen  of een quiche die je kunt voorbereiden en ’s avonds alleen nog hoeft op te warmen. Of kook voor twee dagen: een grote pan bolognesesaus kun je de ene dag met spaghetti eten, de volgende dag maak je er lasagne mee.

 

’s Ochtends een race tegen de klok om overal op tijd te zijn? Maak de avond van tevoren lunchpakketjes klaar en zoek de kleren voor de volgende dag alvast uit.

 

Moe van het  vier keer op een dag op en neer pendelen van en naar school? Informeer eens naar de mogelijkheid om je kind tussen de middag over te laten blijven, vrijwel elke school heeft deze mogelijkheid voor een minimale bijdrage. De meeste kinderen vinden het erg leuk en jij hebt wat meer rust in je dag.

 

Moe in de middag? Gun jezelf dat dutje. Een slaapje van twintig minuten is al genoeg! Doet je (jongste) kind nog een middagslaapje? Dan doe jij gezellig mee.

 

Muziek werkt ontspannend en versterkt het immuunsysteem. Luister je favoriete muziek lekker op de bank met een boekje, of tijdens het huishouden, desnoods met oordopjes in.

 

Ga sporten. Door te sporten kun je ontspannen en je krijgt er energie voor terug. Hou je niet van de sportschool? Ga een uurtje zwemmen of ga een rondje hardlopen (met je favoriete muziek op!), dit kan echt een therapeutische uitwerking hebben.

 

Zorg voor een gezond voedingspatroon. Wanneer je moe bent is de verleiding van suiker moeilijk te weerstaan, maar de suikers van snoep, chocolade of energiedrankjes leveren je slechts een korte boost op, daarna zul je je nog vermoeider voelen. Eet samen met de kinderen fruit of maak smoothies voor het hele gezin, eet dagelijks voldoende groente en drink veel water.

 

Tijdens de winter kun je extra vermoeid zijn door gebrek aan zonlicht. Ga eens lekker onder de zonnebank, of probeer lichttherapie uit (informeer bij je huisarts of schaf een apparaat aan bij de apotheek of medische speciaalzaak). Extra vitamine D slikken kan ook een uitkomst bieden. Ga in ieder geval zo veel mogelijk naar buiten als het weer het toelaat.

 

Eis tijd voor jezelf op, al is het maar een paar uurtjes. Ga winkelen of lunchen met een vriendin, ga eens een dagje ontspannen in de sauna of doe in je eentje iets leuks. Vind je het moeilijk om afstand te doen van thuis? Laat het los. Je man redt zich wel met de kinderen. En zo niet, dan merk je er in ieder geval niks van. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

 

Laat het idee dat je alle ballen in de lucht moet houden los. Houd je niet bezig met wat anderen van je denken.  De perfecte moeder is een mythe.

Bedenk wat echt belangrijk is. Dat stof ligt er morgen weer, die wasmand is aan het einde van de week weer vol. Je kinderen daarentegen zijn niet voor altijd klein. Geniet daarvan zoveel als je kunt en houd je minder bezig met hoe je huis eruit ziet.

 

Maak goede afspraken met je partner. Een gezin is als een bedrijf; dat loopt pas goed als elke medewerker input geeft. Neem aan het begin van de week de planning door zodat je weet waar je aan toe bent. Plan tijd voor jezelf en elkaar in: spreek bijvoorbeeld af dat jullie één keer in de maand samen iets leuks doen en dat jij elke twee weken een (halve) dag voor jezelf wil. Koop een familyplanner en schrijf jullie afspraken daar in.

 

Nooit tijd voor mezelf? Bekijk je dagindeling eens kritisch. Vaak is het geen kwestie van tijd hebben, maar tijd maken. De tijd die je ’s avonds voor de tv zit of die je besteed aan doelloos internetten, kun je ook gebruiken voor die cursus die je altijd al wilde doen of die hobby die je weer wilde oppakken.

 

Zorg dat je een leuke en betrouwbare oppas vindt of vraag eens aan jullie ouders of je de kinderen eens mag brengen.

 

Vraag hulp als je dat nodig hebt. Veel moeders lopen met dezelfde gevoelens rond als jij. Ervaringen delen biedt veel steun, bovendien kun je veel van elkaar leren. Bespreek je gevoelens met je partner, vriendin of familie, hulp komt soms uit onverwachte hoek. Heb je het gevoel dat je in een negatieve spiraal zit en er zelf niet meer uitkomt? Wees eerlijk tegenover jezelf en blijf er niet mee doorlopen, maar zoek professionele hulp die bij je past.

 

Door Josine Stok op 16 januari 2014 · in De Opvoedcentrale

Reageren
Realisatie: Ginolica | Oplossingen voor het web